woensdag 22 september 2010

Samenvatting Hfst. 2 door Amal Elouali

1 opmerking:

  1. Hoofdstuk 2 De Speerpunten van een
    crossmediastrategie

    - Aspecten die een belanrijke rol spelen bij het uitzetten van een crossmediale aanpak zijn storystelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. Als deze elementen worden ingezet kunnen ze de consument stimuleren deel te nemen.
    - Storytelling: Eenvoudige en heldere vertelstructuur; transparante content, heldere herkenbare betekenis, waardoor ze een groot deel van de doelgroep worden aangesproken. Gebruikers worden actief betrokken bij de tekst.
    - Mediumspecificiteit: De specifieke eigenschappen van de ingezette media worden optimaal gebruikt en vullen elkaars gebreken aan.
    - Usability: Voor de gebruiker is de stap om een stem uit te brengen eenvoudig en de drempel is laag (Vb. Idols).
    - Relevantie: Motivatie om je bijvoorbeeld je stem uit te brengen de zogenaamde ‘call to action’. De combinatie van de boodschap van de presentator en de emotie van de deelnemer is de ‘call to action’ om over te schakelen van het ene medium naar het andere.
    - Cocreatie: Bijvoorbeeld de kijkers van Idols worden aangespoord mee te denken door middel van het stemmen
    Storytelling:
    Storytelling is de speerpunt van de crossmediastrategie. Storytelling is het op de markt brengen van merken die een bepaald gemeenschappelijke gedachtegoed vertegenwoordigen. Storytelling kan is impliciet en expliciet. Impliciet Storytelling: triggert een visuele voorstelling of een object bij mensen een verhaal dat ze met hun eigen fantasie invullen, zoals bij de films van Walt Disney. Expliciet Storytelling: wanneer een verteller wordt ingezet verhoogt dit de beleving, zeker als er interactie is met de bezoeker.
    Verteltechnieken: De canonieke verhaalstructuur: de standaard structuur voor verhalen (als standaard beschouwt en streeft naar eenduidigheid). De narratieve complexiteit die de grenzen van het medium binnen het verhaal opzoekt (diverse genres mixen afwijken van traditionele chronologie).
    Medium Specifiteit: Een gedegen en efficiënt crossmediaal concept houdt rekening met datgene wat een medium onderscheidt van andere media.
    Usability: De ingezette media op een gebruikersvriendelijk manier inzetten. Hiermee controleer je de langetermijnband mee, dit door je door te kijken naar de usability van een concept. In welke mate het vertelde een plek in het leven van de gebruiker heeft. Doel: effectiviteit, efficiëntie en tevredenheid van de consument.
    Relevantie: is als het waren de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel.
    Cocreatie: is onderdeel van een nieuwe stroming die wel samengevat wordt door de term ‘open innovatie’. De waarde wordt gecreëerd in de wisselwerking tussen firma en consument. De vier bouwstenen voor cocreatie:
    - Dialoog: interactiviteit, gedrevenheid en aanzetten tot handelen
    - Toegankelijkheid: toegang tot een product, informatie en lifestyle
    - Risicoanalyse: de kans op schade voor de consument
    - Transparantie: de toegankelijkheid van informatie

    BeantwoordenVerwijderen