maandag 20 september 2010

Welkom!

Dit is de blog van:
Amal Elouali 09011277
Cashmira Hoogenraad 09021647
Marloes...
....

2 opmerkingen:

  1. Hoofdstuk 1: Wat is crossmedia concepting
    Het meest ideale vorm van communiceren is een –op - een communicatie, met andere woorden ‘dialoog’ voeren, omdat een dialoog altijd twee kanten op gaat en niet alleen van een kant komt. Er kan zelfs op dat moment ook op non-verbale communicatie gereageerd worden. Media worden om verschillende redenen gecombineerd. Het doel is om een specifieke boodschap te versterken. Hollywoordfilms die groots in de media worden gezet heten Blockbusters. Blockbusters zijn highconcepts. Deze highconcepts bevatten de volgende kenmerken: een gemakkelijke te combineren idee, een gemakkelijk te begrijpen idee en hebben een geavanceerde reclame- en marketingstrategie. Traditionele mediamix= het combineren van verschillende media. Een mediamix laat zien welke media in welke mate bij een campagne worden ingezet om de doelstellingen te halen. Web 1.0 is ook een voorbeeld van traditionele media (internet) omdat het eenzijdige communicatie is. Daarna is deze media zich meer gaan verdiepen in tweezijde communicatie en rond 2004 is deze dan ook officieel doorgevoerd onder de naam web 2.0.
    Empowerment: De laatste jaren is er bij de verschillende media veel veranderd. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe mogelijkheden die de gebruiker heeft gekregen: hij heeft nu zelf de macht in handen, een ontwikkeling die binnen de mediatheorie ‘empowerment’ wordt genoemd. In het boek crossmedia concepting wordt het begrip ‘crossmedia’ gezien al een begrip dat verwijst naar de veranderde relaties tussen de consument en de producent. Waarbij crossmedia een middel is om deze nieuwe relatievormen te bewerkstelligen. Daarnaast is crossmedia een middel om één of meerdere communicatiedoelstellingen te behalen. Crossmedia is het gebruik van televisie, radio, internet, posters, theater, live- evenement en nog veel meer. Al deze media moeten gaan samenwerken om een campagne zo effectief mogelijk te produceren zodat het bij de doelgroep blijft hangen. Crossmedia kan ook gedefinieerd worden als een communicatiemiddel waarbij het verhaal je uitnodigt om van het ene medium naar het andere te gaan en weer terug. Dus de verschillende media moeten elkaar aanvullen om het verhaal zo effectief mogelijk naar voren te brengen aan de doelgroep. Crossmedia wordt zowel voor profit als voor non-profit doeleinden gebruikt.
    Concepting: Dit begrip wordt gedefinieerd als het proces van het zoeken naar een gemeenschappelijk gedachtegoed tot het vaststellen en uitdragen daarvan. De consument heeft sterke behoefte aan merken en werelden die een bepaald gedachtegoed vertegenwoordigen en die een bepaalde betekenis of visie hebben. Bij concepting is communicatie het belangrijkste doel om de continuïteit van een merk te handhaven. Het is dus juist de bedoeling dat een groeiende volggroep steeds meer geïnspireerd raakt door een bepaald gedachtegoed. Het is als het ware creëren van een doelgroep.

    Amal Elouali
    CO- 2A

    BeantwoordenVerwijderen
  2. College week 2 stelling 1:

    'Crossmedia concepten zijn sociale concepten: een succesvol crossmediaal concept kan alleen bestaan op basis van een (online) community.'

    Ik ben het niet met deze stelling eens, want bij crossmediale communicatie gaat het juist om zoveel mogelijk media te mixen om een grote positieve impact achter te laten bij de doelgroep. Bovendien maakt niet iedereen optimaal gebruik van online media. Maar uiteraard ligt het ook aan de doelgroep, want als de doelgroep tussen de 16 en 25 jaar ligt zou een (online) crossmediaal concept wellicht wel succesvol kunnen worden, maar dat is geen garantie. Bovendien is het ook een groot risico. Dus het is beter om zowel van online community als van offline community gebruik te maken, om je doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen