dinsdag 5 oktober 2010

Hoofdstuk 5 Amal Elouali

Hoofdstuk 5 Crossmedia Concepting:



Een crossmediaal concept is een creatief strategisch ontwerp om beoogde doelstellingen te bereiken via storytelling en een crossmediale inzet. Het is het uitgangspunt van een format campagne of misschien wel een pervasive game.

Stappen die binnen een crossmediaal concept worden onderscheiden:

1. Een doelstelling formuleren

2. Via een boodschap een doel bereiken

3. De boodschap verpakken in een verhaal

4. Het verhaal afstemmen op de consumenten, hun mediagebruik en de specifieke eigenschappen van het medium

5. Het verhaal verspreiden via verschillende media

6. Consumenten bereiken, met hen communiceren en de dialoog centraal stellen



- In een marketingplan staat hoe de omzet van een bepaalde productgroep omhoog moet en met welke producten/diensten, en welke doelgroepen er bereikt moet worden.

- In een communicatieconcept worden de behoeften en wensen in kaart gebracht en worden de verschillende mogelijkheden op elkaar afgestemd.

- Briefing is achtergrondinformatie die nodig is om een opdracht uit te voeren



Ontwikkeling van een concept:

- Strategie

- Conceptualisering

- Productie

- Lancering

Functie van een briefing:

- Informeren

- Inspireren

- Controleren

Briefing is kort en bondig. En het doel van de briefing is om de creatieve teams op het goede spoor te zetten. Ook staat er de propositie in, dat houdt een belofte in die je aan je doelgroep doet wat betreft jouw product/dienst. Het is onderscheidend van de concurrent en toegesneden op de behoefte van de consument.

- Debriefing is een terugkoppeling van je eigen interpretatie van de opdracht en heeft als doel communicatiefouten op tijd voorkomen.

- Cocreatie tussen klant en bureau zorgt voor een onderscheidende creatieve, effectieve conceptoplossing.

Opdracht analyseren

Swotanalyse, is een analyse waarbij op basis van sterktes en zwaktes en kansen en bedreigingen, strategische opties worden gedefinieerd. Dit type analyse wordt ingezet als middel om strategische beslissingen te nemen.

Stappen van een Swotanalyse:

1. Interne factoren beschrijven, organisatie

2. Externe factoren beschrijven, kansen en bedreigingen van organisatie of product

3. Confrontatiematrix invullen, interne en externe factoren worden met elkaar in relatie gebracht door ze in een matrix te plaatsen

4. Strategisch bepalen, omzetten van belangrijke kwesties naar strategische vragen



- Concurrentieanalyse: is sterke en zwakke punten van de concurrent in kaart brengen

- Partnershipanalyse: in kaart brengen van een organisatie met wie je samen zou kunnen werken

Doelgroep formuleren

Kennis, houding en gedrag.

1. Verkennend doelgroep, globaal in kaart brengen van je doelgroep

2. Verdiepend doelgroep onderzoek, bepalen van kennis, houding en gedrag

3. Toetsend doelgroeponderzoek, in hoeverre uitkomsten uit eerder onderzoek hetzelfde zijn over de doelgroep.



- Homogeniteit, doelgroep splitsen in meer homogene groepen (doelgroepsegmentatie)

- Doelstelling geeft aan wat het concept na de communicatie-inzet bij de doelgroep moet hebben bereikt (SMART).

- Ideeën, zo snel mogelijk op papier zetten voordat je het vergeet.

- Brainstormsessie is bedoeld om inzicht te krijgen in de verschillende perspectieven die er zijn.

- Trends zijn inspiratie bronnen voor nieuwe ideeën, trends en ontwikkelingen op tijd herkennen, ze kunnen leiden tot een hoge omzet.

- Producttrends, hangt altijd samen met de populariteit van een bepaald product.

- Markttrends bewegen zich op de markt- of brancheniveaus: er worden ideeën ontwikkeld naar aanleiding van de voorkeuren en behoeften van de mens

- Consumententrends, gaat om verlangen, behoeften en wensen van consument (+- 10 jaar)

- Maatschappelijke trends, zijn diep geworteld in de maatschappij, worden niet door iedereen ervaren. (vergrijzing)

- Storytelling, verhaal staat centraal

- Wanneer verhaal centraal staat, geschikte media vinden, dan richt je je op kenmerken van de media (mediumspecifiteit)

- Usability, medium is gebruiksvriendelijk voor de consument

- Cocreatie, klant bij het hele proces betrekken

- Pitchen, concept kiezen als opdrachtgever van de beste reclamebureau

Geen opmerkingen:

Een reactie posten